Vanliga Frågor & Svar
-
Hur ofta behöver impellern bytas?
Impeller bör bytas minst var femte år. Olika motorer har olika intervaller, se din instruktionsbok.
-
Hur ofta bör kamremen bytas på en 4-taktsmotor?
Kamremen bör också bytas minst var femte år. Olika motorer har olika intervaller, se din instruktionsbok.
-
Varför ingår inte kamrems och/eller impellerbyte i servicekostnaden?
Olika motorer har olika servicebehov/bytesintervall och reservdelskostnader, därför kan dessa jobb skilja i pris mellan olika tillverkare samt modeller.
-
Vad är skillnaden på kort, lång, extralång och ultralång rigg?
Skillnaden är 5" (12,7cm) mellan varje steg. Kort rigg skall ha en akterspegelhöjd på 15" (38,1cm), lång rigg 20" (50,8cm), extralång rigg 25" (63,5cm), ultralång rigg 30" (76,2cm).
-
Vad är skillnaden på en rostfri och en aluminium propeller?
Rostfritt stål är starkare än aluminium och propellrarna kan därför göras tunnare och mer effektiva. Skillnaden mot standardpropeller märks vid 20-25 knop och ökar i takt med att farten ökar. Det vanligaste är att rostfri propeller utformas för att ge högre fart i de högre fartregistren med en vinst på flera knop för snabbare båtar.
-
Hur länge kan man förvara bensin?
Bensin är en färskvara och bör inte förvaras mer än 3 månader. Om möjligheten att tömma tanken inte finns vid vinterförvaring har vi ett stabiliseringsmedel för bensinen, dock bör tanken fyllas med helt färsk bensin innan motorn tas i bruk (Gärna med 98 oktan då oktantalet sjunker vid förvaring). Finns vattenavskiljande bränslefilter bytes detta innan sjösättning.
-
Kan jag lägga min motor ner?
Om motorn har dränerats på vatten är det inga problem, dock ska växelhuset inte placeras högre än motorn. En del 2 taktare har inbyggd oljetank med en liten luftventil som bör ligga uppåt för att undvika spill. 4-taktare skall läggas på "rätt" håll (se din instruktionsbok).
-
Hur mycket olja skall jag blanda i min bensin till min 2-taktare?
Om din motor inte har separat oljeinblandning ska 2% olja blandas i bensinen.
-
Är det viktigt vilken 2-taktsolja man kör på?
Vi rekommenderar att man kör på en olja speciellt avsedd för utombordsmotorer, de oljorna är gjorda för marint användande. Vissa tillverkare har biologiskt nedbrytbar 2-taktsolja. Gällande oljefabrikat kan vi bara rekommendera motormärkets olja, men det finns givetvis bra oljor av andra fabrikat. Däremot har motormärkenas egna oljor lågt pris och god kvalitet. Vissa motorer, främst de direktinsprutade 2-taktarna (Dfi, E-tec, Ficht och Optimax), har andra smörjbehov och behöver därmed speciella oljor som är gjorda för dessa tekniskt avancerade motorer.
-
Måste jag serva min motor varje år?
Olika motortyper kräver olika mycket service beroende på användningsområdet och körtiden per år. Att serva sin motor är det bästa man kan göra för att undvika problem under säsongen.
2-taktare som körs på en badbåt klarar sig sannolikt med service vartannat år och med en enklare konservering under mellanåret. Belastas den hårt genom exempelvis vattenskidåkning bör motorn istället servas årligen.
Insprutade 2-taktare är de tekniskt mest avancerade motorerna, de kräver auktoriserad service för att fungera optimalt och en del båthandlare kräver service-historik för att befatta sig med inbyten.
4-taktare bör servas årligen (rekommenderas av tillverkarna). Motortypen har en hel del rörliga delar och inställningar vilket gör servicen viktigare och kostnaden högre än för de enklare motorerna. Motorolja och oljefilter byts också årligen då oljan drar åt sig kondens även om motorn inte används. För de 4-taktare som går riktigt lite finns en konservering i prislistan, den utförs som mellanservice vartannat år för de som önskar en mindre genomgång. Under garantitiden måste motorn servas inom tillverkarens intervall, se din instruktionsbok.
Har du en fråga som bör läggas till? Skicka ett mail till: mail@lindahlmotor.se